fbpx

Verfijn Jouw Niche: Dé Ultieme Manier om het succes van jouw merk te vergroten

BRAND TALK

Even een opfrisser voor wie dat nodig heeft… een niche is de doelgroep waar jij je op richt om jouw geweldige product of dienst aan te verkopen. Het is überbelangrijk om precies de finesses van deze groep te leren kennen. Zorg ook dat het een specifieke groep is. Hoe graag je het ook zou willen, je kunt niet een merk op de markt brengen dat bij iedereen past. Stap in de schoenen van een privédetective en kom alles te weten over jouw demografische groep, en je zult zo veel succesvoller zijn. Hierdoor zal jouw bedrijf ook vlotter en soepeler lopen.

Een voorbeeld van een niche

Het goedkoopste drinkwater is kraanwater, dan komen de plastic flesjes kraanwater die nu in de supermarkt te koop zijn, en dan merken als Spa en Evian. Je zou denken: elk mens wil drinkwater kopen. En zélfs zoiets universeels en essentieels als drinkwater wordt niet per sé aan iedereen gemarket. Voor het duurste flesje drinkwater moet je bijvoorbeeld $100.000 ophoesten (de Beverly Hills 90H20 Luxy Collection Diamond Edition). De entrepreneurs en ontwerpers van dit merk richten zich niet op Jan Modaal; alleen de Crème de la Crème kan zich zo’n fles veroorloven en dus weten de makers van het Beverly Hills 90H20 water álles over de rijken en de beroemdheden waar hun niche uit.

Jouw voordeel voor het verfijnen van jouw niche

  • Je wordt opeens gezien als de specialist op jouw gebied / in jouw sector, en daarom kiest de klant het liefst voor jouw merk (als hij/zij de andere überhaupt nog ziet staan);
  • De mond-op-mond reclame zal explosief stijgen. Mensen hebben nu een reden om over jou en jouw prachtige merk te praten;
  • Het is een feit dat mensen bereid zijn meer te betalen voor een product of dienst dat beter gepositioneerd wordt;
  • Je zult een betere en snellere conversiekoers hebben voor jouw verkoop en service. Waarom? De mensen waar je mee praat zijn allang geïnteresseerd in jou en jouw merk;
  • Jij zult je blijer en gelukkiger voelen omdat je met mensen werkt die graag met jou samenwerken. Je hoeft dus niet meer zwetend aan zware touwen te trekken; jouw werk zal makkelijker gaan.

Hoe verfijn je jouw niche?

Kun je de volgende drie vragen beantwoorden?

a. Wat is jouw expertise precies?

b. Wat zijn jouw hobbies, passies, en wat kenmerkt jouw stijl?

c. Wie zijn de mensen (type klanten) met wie jij het liefst werkt?

Combineer al deze data, en bedenk dan of er binnen die niche vraag is naar jouw product of diensten. Heb je antwoord kunnen geven op de ze vragen?

KNAL DE CHAMPAGNEFLES MAAR OPEN!

Je hebt jouw niche gevonden. Tijd om aan de slag te gaan. Is de wereld klaar voor jou?

Je hebt jouw niche verfijnt. hoe nu verder?

Nu moet je zorgen dat jouw (marketing-) berichten en jouw ontwerp slim en naadloos aansluit bij jouw niche. Ik heb hier drie handige adviezen; sterk jouw berichten en ontwerp hiermee aan.

1. Schrijf jouw Merk Bio

Nu dat je jouw specifieke publiek hebt gevonden (en dit waarschijnlijk dusdanig is veranderd), raad ik aan om ook het stukje te veranderen dat beschrijft wat het is dat je doet, en waar je voor staat, en voor wie jouw product of dienst bedoeld is.

Mocht je hier wat hulp bij nodig hebben, dan helpt Studio Soaked jou graag. Studio Soaked kan meekijken, meedenken, meeschrijven, en meeontwerpen om zo tot de pure kern van jouw merk te komen.

\Waarom is dit jouw merk geworden, welke normen en waarden stralen ervan af, en waarom is het zo belangrijk; niet alleen voor jou, maar zéker ook voor jouw klant?

2. Is jouw website aantrekkelijk en specifiek genoeg om jouw droomklant als een blok voor jouw merk te laten vallen?  

Stel je eens voor. Je bent op zoek naar een kraamcadeau voor een pasgeboren babymeisje. Je klikt op een website die oppert bijzondere cadeaus te verkopen. Maar…alle pagina’s zijn hemelsblauw en ultramarijn! Dan klik je toch weg? De eigenares zei dat ze blauwtinten zo vertederend vond. Helaas moet je wél bedenken wat dit bij klanten oproept: jongenscadeautjes. Of een toeters-en-bellen website voor seminars over traumaverwerking. Ook geen goed idee. Die moet juist kalmte uitstralen.

Zo belangrijk is het om goed na te denken over of jouw website de mensen aantrekt waarvan jij graag wilt dat ze jouw product of dienst afnemen. De mensen voor wie jij zo hard werkt.

Past het ontwerp bij jouw doelgroep? Houden ze van klassieke dingen? Of kiezen ze liever voor hip en modern? Zoek uit waar hun hart harder van klopt, welke boeken, tijdschriften en films ze verslinden, bij welke winkels ze de deur plat lopen, en laat dát inspiratie zijn voor jouw ontwerpen.

3. Belangrijk: gebruik alleen foto’s en illustraties die bij jouw niche horen.

Verkoop je koffie, maar zet je foto’s van kunstzinnige theepotten online, louter en alleen omdat de kleuren en vormen zo goed bij jouw ontwerp passen? Omdat je vindt dat koffie en thee bij elkaar horen? Wees dan niet verbaasd als klanten jou om thee (-benodigdheden) vragen. Verkoop je dan een nee, dan zal dit de geloofwaardigheid van jouw merk schaden. Dus, wees kritisch en vraag jezelf bij elke stap af: past dit voor de volle 100% bij mijn product of dienst? Vertegenwoordigt en versterkt dit mijn merk?

Studio Soaked wenst je veel plezier en succes met die oh zo essentiële nicheverfijning. Je zult versteld staan hoeveel welvarender jouw bedrijf zal zijn wanneer je je richt op de niche die bij jou past. En… Studio Soaked is hier om je verder te helpen. Stuur ons gerust een mailtje, of bel ons. We horen graag van je.

LATEN WE SAMEN IETS GEWELDIGS ONTWERPEN!

BOEK EEN GRATIS ONTDEKKINGSGESPREK

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten