fbpx
workshop canva

Gebruik Canva voor jouw zichtbaarheid op social media!

Canva is een gratis online tool waarmee je gemakkelijk zelf posts kunt maken voor bijvoorbeeld Instagram, Facebook, LinkedIn en Pinterest maken

Perfect voor ondernemers

Je hebt absoluut geen grafische of technische kennis nodig, want met het drag-en-drop systeem zet je heel eenvoudig jouw ontwerp in elkaar. Met de betaalde versie van Canva krijg je toegang tot nog meer lay-outs, afbeeldingen en vormen die je helemaal naar wens kunt veranderen naar jouw huisstijlkeuren.

Zelf uitproberen? Volg dan het 6 stappenplan!

01 Meld je aan
Ga naar canva.com en volg de instructies om je aan te melden.

02 Begin met het ontwerp
Ingelogd? Mooi! Je ziet bij de startpagina al een aantal sjablonen staan die je kunt selecteren en bewerken. Liever met een blank canvas beginnen? Klik dan op de paarse button ‘Een ontwerp maken’ rechtsbovenin. Je ziet dan een keuzemenu tevoorschijn komen waarin je het formaat kunt selecteren die je wilt gebruiken. Het juiste formaat voor de meest populaire social media platforms worden al weergegeven. Wel zo handig.
Maak een keuze om te starten met het creeeren van jouw unieke sjabloon.

03 Zoek en sleep
Als je je keuze hebt gemaakt kom je in het ontwerpgedeelte. In de zoekbalk krijg je toegang tot de enorme database van Canva met daarin foto’s, lettertypes, afbeeldingen en figuren. De meeste zoekresultaten zijn gratis, maar voor de premium afbeeldingen en functies raad ik je aan je aan over te stappen naar het Pro account voor meer keuze. Vind je iets dat je bevalt? Sleep het naar je canvas.
In de tabbladen in de linkerkolom (Layout, Text, Background) vind je verder sjablonen voor het ontwerp van je
teksten, afbeeldingen en achtergronden.

04 Voeg een eigen afbeelding toe
Gebruik je graag een eigen afbeelding? Klik links op “Uploads”. Hier upload je eenvoudig eigen afbeeldingen en foto’s van je computer, Facebook of Google Drive. Je afbeelding verschijnt na een paar seconden in de linkerkolom onder “uploads”.
Sleep je afbeelding naar je canvas en klik op je afbeelding om ze verder te bewerken. Met “Filters” pas je eenvoudig helderheid, contrast en kleur aan. Met “Crop” snijd je je afbeelding bij. Druk je op het pijltje dan kan je je afbeelding draaien of transparant maken.

05 De puntjes op de i
Je kunt zelf bepalen welk onderdeel je wilt bewerken door erop te klikken. Zo verander je eenvoudig de kleur en grootte van foto’s, afbeeldingen, figuren en teksten. De kleur verander je door een gekleurd bolletje aan te klikken of een kleur te kiezen uit het kleurenpalet.
Je kan ook een hexadecimale kleurcode geven. Dit is handig wanneer je kleuren van je website wil gebruiken. Weet je niet welke code dat is? Maak een screenshot van jouw website (het gedeelte waar jouw huisstijlkleuren zichtbaar zijn), ga naar de website van imagecolorpicker.com, upload je foto. Als je met je cursor over de kleuren gaat die jij wilt definieren, verschijnt er een venster met daarin de hexadecimale kleurcode van jouw huisstijl. De code begint altijd met de #. Noteer deze code en gebruik deze voor jouw Canva.
De grootte van je media bepaal je door een hoek aan te klikken en ermee te slepen. De verhoudingen (lengte x breedte) van je media blijven hierbij behouden.
Wil je de verhoudingen van je media niet behouden (bijvoorbeeld om een achtergrond te laten passen), druk dan op de “Shift” toets van je toetsenbord en versleep de hoeken van je afbeelding. Met de rechtermuisklik kun ontdek je nog meer opties, zoals copy/paste en naar voor of achtegrond plaatsen.

06 Download
Ben je helemaal tevreden met jouw ontwerp? Klik op de 3 puntjes rechtsboven en kies hoe jij het wilt opslaan. Je kan je creatie als afbeelding (lagere kwaliteit) of als PDF (hogere kwaliteit) opslaan of direct delen met op jouw social media platform. Super easy!

PRO TIP

Maak het aantrekkelijk en consistent:
Bij een droomwebsite hoort ook een droomhuisstijl. Deze huisstijl kan je doorvoeren in je
social media door middel van mooie graphics en visuals.. Denk dan aan quotes, nieuwsbrief aankondigingen of informatieve graphics. Al deze ontwerpen maak je natuurlijk geheel in jouw huisstijl, zodat je consistent bent in je online uitstraling op social media.

Tips voor jouw social media visuals:
• Less is more! Houd je ontwerpen rustig en gebruik de kleuren en lettertypes uit jouw logo of van jouw website;

• Gebruik niet meer dan 2-4 kleuren. Maak er geen circus van, maar houd het overzichtelijk;

• Hetzelfde geldt voor de lettertypes. Gebruik niet meer dan 2-3 lettertypes en zorg dat de lettertypes mooi bij elkaar passen;

• Maak een social media kalander waar je je ideeen en planning bijhoudt voor overzicht.

Kortom; om jouw branding door te voeren hoef je geen grafisch ontwerper te zijn. Met Canva kan je zelf bepalen welke elementen je gebruikt en voor wanneer je er echt niet uitkomt kan je gebruik maken van de lay-outs.

• Voordat je daadwerkelijk op Instagram jouw posts upload is het handig deze eerst in Canva als een puzzle te plaatsen (2 rijen van 3 posts naastelkaar). Hoe ziet het eruit? Is het niet te druk? Door op deze manier te bekijken en te beoordelen weet je exact op welke volgorde je de posts moet upload op Instagram. Persoonlijk wissel ik lichte met donkere posts af en nooit 2 tekst-posts naastelkaar.

• Wil jij liever een unique en compleet social media pakket met 25 posts en banners voor al jouw social media platforms? Dan ontwerp Studio Soaked deze graag voor jou!