Je merkwaarden kiezen? Deze vragen moet je jezelf stellen
'Ik zoek een vrouw die familietradities belangrijk vindt, religieus is, van honden houdt... en van tijgers!'. Dit was het antwoord van Rajesh in het datingprogramma 'Indian Matchmaking' op Netflix. Een datingprogramma waar mijn man en ik ontzettend van kunnen genieten, don't judge us :-).
Sima Aunty, de matchmaker in het genoemde programma, vraagt altijd aan de singles waar ze naar op zoek zijn als ze denken aan hun ideale partner. Dit is een belangrijke vraag om te stellen, omdat het laat zien wat voor jou echt belangrijk is, je diepste verlangens en wat jij zelf waardeert.
Het antwoord dat je daarop geeft, noemen we je kernwaarden. Dezelfde vraag kun je ook stellen als het gaat om je eigen merk en onderneming. In dat geval noemen we het je merkwaarden, maar de principes blijven hetzelfde.
Wat zijn merkwaarden precies?
Merkwaarden zijn waarden die zowel door jouw zakelijke contacten als doelgroep gevoeld moeten worden. Het is die positieve en emotionele verbinding die je klanten met jouw merk hebben en graag met jou geassocieerd willen worden. Ze helpen niet alleen bij het vormgeven van jouw merkidentiteit en personal branding. Ze zijn ook je gids bij het nemen van alle beslissingen en het aantrekken van de juiste mensen naar jouw onderneming en een mis-match te voorkomen.
Merkwaarden geven kracht en betekenis aan je merk
Om een merk met sterke wortels te creëren, is het van essentieel belang om je merkwaarden zorgvuldig te kiezen. Ook al denk je dat je al merkwaarden hebt, is het belangrijk om hier nog eens kritisch naar te kijken.
Jouw merk en de manier waarop je onderneemt zijn voortdurend in beweging.
Het kan verleidelijk zijn om lukraak waarden te kiezen, zoals "mijn merkwaarden zijn accuraat en professioneel", als je nog geen merkwaarden hebt. Maar vertel ook waarom je accuraat en professioneel bent en waar ziet men daarvan de afspiegeling. Door zorgvuldig na te denken over je eigen merkwaarden en deze consequent toe te passen in alles wat je zakelijk doet, geef je jezelf een waardevol geschenk dat blijvend vruchten afwerpt.
Jij en je merk zijn altijd in beweging
Misschien denk je dat merkwaarden niet veranderen. Dat is zeker waar! Je waarden veranderen niet. In ieder geval niet heel drastisch. Ze kunnen en zullen evolueren en soms gaan bloeien op de meest onvoorspelbare manier.
Hoeveel merkwaarden moet je hebben?
Ik krijg vaak de vraag hoeveel merkwaarden je realistisch gezien zou moeten hebben. Meestal zou ik adviseren om er niet meer dan 3 te hebben. Sommige mensen vinden het moeilijk om hun merkwaarden te beperken tot zo’n klein aantal.
Het beste advies is dat je doet wat goed voelt voor jou en je bedrijf, maar niet voor meer dan 3 waarden kiest. Als mensen er 7 opnoemen, zit er vaak ook overlapping in. Integriteit en betrouwbaarheid zijn andere woorden, maar het kan hetzelfde betekenen. Voor mij geldt: des te minder merkwaarden, hoe eenvoudiger het is. Denk je dat je het lastig vindt om jouw aandacht over meerdere merkwaarden te verdelen, dan is het beter om voor minder te kiezen.
Oefening 1: Schrijf alle merkwaarde op die jou aanspreken.
Maak een lijst met merkwaarden en omcirkel de waarden die je het meest aanspreken. Oordeel niet, stel geen vragen, maar bekijk waarmee je je het meest verbonden voelt of het meest door wordt aangetrokken. Hieronder een aantal voorbeelden, maar wees vrij daar zelf een woord te bedenken die dicht bij je staat:
Duurzaamheid
Innovatie
Betrouwbaarheid
Kwaliteit
Klantgerichtheid
Authenticiteit
Creativiteit
Samenwerking
Empathie
Flexibiliteit
Passie
Respect
Betrokkenheid
Veiligheid
Moed
Empowerment
Gelijkheid
Harmonieus
Veerkracht
Loyaliteit
Geduld
Vindingrijk
Doelgericht
Transparantie
Oefening 2: selecteer de meest aansprekend
Ben je door de lijst met merkwaarden heen en heb je er tussen 5 en 15 geselecteerd of erbij genoteerd? Dan is het tijd om wat dieper te graven en jezelf verder te bevragen.
Begin met het doornemen van elke waarde die je omcirkeld hebt en vraag jezelf af wat deze waarde voor jou betekent. Schrijf misschien zelfs een korte zin achter elke waarde.
Heb je moeite om een duidelijk verband te vinden met een waarde en wat deze voor jou betekent? Dan kan dit verschillende oorzaken hebben. Misschien spreekt de waarde je toch niet aan en kun je deze daarom beter doorstrepen. Het kan ook zo zijn dat je de betekenis achter het woord niet goed begrijpt. Leer dan eerst de definitie van deze specifieke woorden en bedenk dan of het inderdaad klopt bij je merkwaarden.
Oefening 3: geef ze een score
In deze fase heb je als het goed is al een paar merkwaarden minder. Deze keer wil je je waarde een score van 1 tot 10 geven. Stel jezelf de vraag: hoe belangrijk is deze waarde de komende 3 tot 5 jaar voor mij? Je zou hier met enthousiasme voor moeten willen gaan. Hierbij neem je 10 als hoogste cijfer en de 1 als laagste cijfer. Als je echt gelooft dat de merkwaarde over 3 tot 5 jaar nog erg belangrijk voor je is, zal je deze moeiteloos een hoog cijfer geven. Twijfel je? Dan is de merkwaarde misschien toch niet zo krachtig of motiverend genoeg. Zijn er merkwaarden die je een 5 of lager hebt gegeven, dan kun je deze dus gerust schrappen.
Oefening 4: hoe denken mensen over je merk
Stel je hebt vijf merkwaarden gekozen waar je sterk affiniteit mee hebt, maar het is lastig om je te beperken tot drie. In dat geval kun je altijd nog je ideale doelgroep raadplegen.
Wat zijn hun kernwaarden? Wat vinden zij belangrijk bij het aangaan van een samenwerking? Net zoals in het voorbeeld van het administratiekantoor op de Zuidas, noemden de klanten opvallend vaak het woord transparantie, terwijl het voor het kantoor zelf misschien vanzelfsprekend was.
Door vragen te stellen, creëer je een sterke verbinding tussen je ideale doelgroep en je merkwaarden. Als je merkwaarden hen niet aanspreken, zal het langer duren om je doelgroep aan te trekken. Dit is dus het perfecte moment om aan je ideale doelgroep te denken.
Uitslag van mijn vragenronde
Jaarlijks stuur ik een vragenlijst naar mijn klanten en mijn volgers om te kijken of mijn merkwaarden ook daadwerkelijk tot uiting komt in hoe ik mij online en offline presenteer. Mijn merkwaarden zijn bijvoorbeeld betrokkenheid, creativiteit en kwaliteit. Mijn klanten zeggen op hun beurt over mij en mijn services: "high-end" (kwaliteit), "kennis" (waarbij mijn creatief denken van pas komt) en "Linda denkt echt mee" (dat is die betrokkenheid). Al met al komt dit vrij goed overeen met mijn merkwaarden.
Doe wat marktonderzoek en vraag een handvol van je ideale klanten om een vragenlijst of quiz in te vullen. Vertel hen dat je bezig bent met het opbouwen van je merk en dat zij je ideale klanten zijn. Als je dit op de juiste manier aanpakt, zullen mensen graag willen helpen!
Voorbeelden merkwaarden van een klant
Een administratiekantoor op de Zuidas hanteert transparantie als een van hun merkwaarden. Ze bedienen voornamelijk startende beleggingsfondsen en instituten. Hoewel ze bekend staan om hun professionaliteit en accuraatheid, is het juist de merkwaarde van transparantie die hen onderscheidt van de rest.
Ze hebben een reputatie opgebouwd door startende beleggingsfondsen op een begrijpelijke manier te begeleiden, van A tot Z. Als bedrijf met transparantie als kernwaarde streven ze ernaar om hun communicatie altijd volledig open, helder en eerlijk te houden, zodat hun klanten te allen tijde duidelijkheid hebben.
Deze toewijding aan transparantie komt ook tot uiting in hun branding, met glasachtige iconen die symbool staan voor helderheid en duidelijkheid.
Voorbeelden merkwaarden van een klant
Een ander voorbeeld is Sara, een body, mind & wellness coach voor vrouwelijke professionals. Veerkracht is een van haar belangrijkste merkwaarden. Voordat ze als zelfstandige begon, werkte ze in de IT-sector. Yoga en meditatie waren altijd al belangrijk voor haar, omdat het haar hielp om zich evenwichtig en kalm te voelen, zelfs onder druk.
Toch werd haar veerkracht echt op de proef gesteld toen haar dierbare moeder overleed en het bedrijf waar ze werkte, ging reorganiseren, waardoor haar functie kwam te vervallen.
In haar eigen woorden zegt Sara het volgende: "Ik ben er vrij zeker van dat deze dubbele klap me 15 jaar geleden met angst zou hebben verlamd. In plaats van naar mijn innerlijke stem te luisteren die me vertelt 'je zult nooit meer een baan vinden op je 55e', 'het gaat allemaal bergafwaarts' of 'Je bent daar niet goed genoeg voor', heb ik geleerd om mijn oude energieverslindende negatieve spiraal om te draaien. Ik weet niet alles, maar één ding weet ik zeker: mijn reis naar meer mindfullness zal me blijven ondersteunen en voor mij zorgen."
Wat Sara heeft geholpen, is haar sterke veerkracht die ze heeft ontwikkeld door mindfulness te beoefenen en te leven. Met haar coaching helpt ze vrouwen om meer veerkracht te ontwikkelen. Een mooie quote van Sara is: "Van verlept naar bloei: wilted to thriving." Ze verwijst ook vaak naar de natuur en hoe deze zelfs na een natuurramp kan herstellen. Daar kunnen we veel van leren.