5 must-haves voor een converterende homepage

5 must-haves voor een converterende homepage


Er is veel informatie te vinden over het ontwerpen van converterende websites. Welke lettertypes moet je gebruiken? Hoe kun je een mobielvriendelijk ontwerp maken? Welke kleuren moeten je call-to-action buttons hebben? Begrijp me niet verkeerd. Dit zijn allemaal zaken die er toe doen. Alleen, om echt het verschil te kunnen maken, moet de basis wel kloppen!

Jouw homepage: De allereerste online kennismaking

Je homepage is de eerste indruk die bezoekers van je website hebben. Het laat hen meteen zien wat zij van jou kunnen verwachten. Gewoon door naar jouw homepage te kijken, beoordelen bezoekers jouw bedrijf en besluiten ze binnen 5 seconden of ze producten of diensten bij je afnemen. Reden genoeg om hier meer aandacht aan te besteden. Laten we meteen beginnen met de 5 musthaves!

1. Zorg ervoor dat je je bedrijf duidelijk identificeert

Voordat je iets aan je homepage verandert, is het belangrijk om duidelijk te beschrijven hoe je je bedrijf identificeert. Wie ben jij, wat doe je, wat is het grootste voordeel en wie kan je het beste helpen? Deze cruciale informatie moet bovenaan de homepage staan, zodat bezoekers dit direct te zien krijgen. Zo kunnen ze besluiten of het de moeite waard is om verder naar beneden te scrollen.

Er zijn verschillende manieren om uit te leggen wat je bedrijf doet en voor wie je het doet. Slack is bijvoorbeeld een mooi voorbeeld met de header: "Gemaakt voor mensen, gebouwd voor productiviteit." En als toevoeging: "Verbind de juiste mensen, vind alles wat je nodig hebt en automatiseer de rest. Dat is werken in Slack, jouw productiviteitsplatform."

Slack begrijpt perfect hoe hun softwareproduct het leven van hun klanten kan verbeteren. Iedereen heeft last van een overvolle inbox. Door dit als probleem te benoemen, kunnen zij zichzelf als de logische oplossing presenteren. Laat zien wat je te bieden hebt, in plaats van het alleen te vertellen. 

2. Maak gebruik van de designtheorie

Door een professionele website te laten maken en de designtheorie correct toe te passen, kun je jouw bedrijf sneller vooruit helpen dan je denkt. Het juiste lettertype brengt jouw boodschap beter over, terwijl kleuren verschillende emoties kunnen oproepen. Het drastisch verminderen van teksten en keuzes, zoals diensten en navigatiemenu links, kan vaak zeer bevorderlijk zijn, omdat het anders tot keuzestress kan leiden.

Afbeeldingen en het toevoegen van professioneel geschoten foto's van jezelf (en/of je team) zorgen ervoor dat bezoekers een meer persoonlijke band met je merk krijgen en vertrouwen opbouwen.

Een goed design is dus veel belangrijker dan je wellicht in eerste instantie denkt. Het kan ervoor zorgen dat je een betere band krijgt met jouw websitebezoeker. Ze zien namelijk wie er achter de producten of diensten zitten. Dit zorgt voor meer vertrouwen en maakt jouw merk aantrekkelijker voor potentiële klanten. Met een goed ontworpen website en de juiste designelementen vergroot je de impact van jouw bedrijf en kun je jouw doelgroep beter bereiken.

3. Goede copy is belangrijk

Natuurlijk is een mooie website een must-have, maar wat je zegt is minstens zo belangrijk. Een mooie website zorgt ervoor dat je de aandacht van de bezoeker vangt, maar boeiende en relevante teksten zorgen ervoor dat bezoekers zich openstellen voor jou en wat je te bieden hebt. Er komt veel kijken bij het schrijven van goede teksten, maar hier zijn een paar tips om je op weg te helpen:

 - Definieer je tone of voice: ben je professioneel en direct of juist vriendelijk en enthousiast? Gebruik je ‘je’ of ‘u’? Maak een keuze en wees consistent.

- Begrijp dat bezoekers websites scannen en echt niet alles lezen, dus maak duidelijke koppen en vetgedrukte teksten.

- Rangschik informatie op doelgroep prioriteit: wat moet je doelgroep vooral weten om de volgende logische stap te zetten? 

Tot slot: denk er niet te lang over na en vermijd zoveel mogelijk vakjargon. Schrijf de tekst zoals wanneer je met een vriend praat of een e-mail naar een klant schrijft. Des te natuurlijker het klinkt, des te beter dit is. 

4. Gebruik sterke call-to-actions

Je hebt vast en zeker een lange lijst met doelen als het om jouw bedrijf gaat, maar wat is het overkoepelende doel? Wil je je inkomen verhogen? Een groter publiek bereiken? Wat je ook besluit, je moet bedenken hoe je dit doel via een call-to-action bereikt. Een call-to-action is ook wel jouw bezoekers vragen om iets te doen. Dit kan het lezen van een blogpost zijn, maar ook het aanmelden voor je nieuwsbrief of het inplannen van een kennismakingsgesprek. 

Een paar tips voor het maken van een geweldige call-to-action:

- Maak het niet te ingewikkeld: vertel mensen precies wat je wilt dat ze doen: iets lezen, ergens op inschrijven, iets kopen, enz. 

- Laat je call-to-action opvallen met een opvallende kleur voor de link, knop of achtergrondkleur. 

- Benadruk het voordeel dat je te bieden hebt: denk aan korting, een snelle prijsindicatie voor een service, een vrijblijvend adviesgesprek, enzovoort. Bezoekers zullen zo sneller op de link of knop drukken. 

5. Maak strategisch gebruik van navigatie

Je navigatiemenu heeft een belangrijke rol als het gaat om het bieden van een optimale gebruikerservaring aan je bezoekers. Als mensen moeite hebben met het bekijken van je website, is de kans groter dat ze deze verlaten. Ze zullen niet snel tijd verspillen aan uitzoeken waar ze naartoe moeten. Ik heb hier een paar tips voor een betere navigatie:

- Split eerst je navigatie op in een paar opties. Denk aan een primaire navigatie bovenaan je website, secundaire navigatie in de voettekst en mogelijk een blog zijbalk. 

- Houd de navigatie eenvoudig. Je wilt slechts 3 tot 6 keuzes hebben.
Anders overweldig je bezoekers.

- Maak de links helder en begrijpelijk voor je bezoekers. Vermijd het gebruik van te complexe woorden en voorkom dat ze moeten raden waar elke link naartoe leidt. 

Let op: vergeet niet dat jouw website een lopend iets is.

Het is geen project dat je kunt vergeten. Je wilt jouw website constant verbeteren, zodat jouw website altijd up-to-date is. Zo gaat Google jouw website ook meer waarderen, want jij deelt mega relevante en super interessante content!

Geschreven door Linda Groeneveld, Webflow website designer bij Studio Soaked